اخبار
1401/8/10 سه‌شنبه
به مناسبت گرامیداشت روز ملی مازندران(۱۴ آبان)
برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی مازندران در دانشگاه پیام نور واحد نکا

.



به مناسبت گرامیداشت روز ملی مازندران(۱۴ آبان)، مراسمی با حضور ریاست، معاونین، اساتید و دانشجویان در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس دانشگاه پیام نور واحد نکا برگزار گردید.

در ابتدا آیات روح نواز و ملکوتی قرآن کریم توسط قاری مراسم تلاوت شد.

دکتر حمیدرضا مردانی ریاست دانشگاه پیام نور واحد نکا، در این مراسم ضمن گرامیداشت این روز و توصیف دلایل نامگذاری آن و ثبت در تقویم ملی ایران به سخنرانی پرداخت.

مردانی گفت: علت نامگذاری‌ روز مازندران در تقویم ملی، شناساندن هرچه بهتر استان مازندران از لحاظ قدمت تاریخی،فرهنگی،گردشگری و... از دوران ایران باستان تاکنون است.

رییس دانشگاه پیام نور واحد نکا افزود:
بسیار قابل توجه است که مردم خطه مازندران از دوران باستان تاکنون با یک نوع گویش و لهجه و زبان مشترک با یکدیگر به صحبت می پردازند و تا امروز زبان مازندرانی بدون تغییر و با صلابت و زیبایی اولیه خود در شهرها و روستاهای این استان سرسبز بین مردمان آن عامل برقراری ارتباط با یکدیگر است.

حمیدرضا مردانی همچنین با طرح سوالی مبنی بر معنی مازندران یعنی منطقه ای که دور تا دور آن کوه است،  پاسخ بخش دوم معنی مازندران را در قالب سوال بر عهده حضار مراسم واگذار کرد.

در پایان این مراسم گروه نوازندگان به اجرای موسیقی زیبای سنتی مازندرانی پرداختند.

گفتنی است ۱۴ آبان روز مازندران، دیار سبز علویان است.
این قوم در روز ۱۴ آبان سال ۲۴۳ هجری شمسی، مطابق با عید سعید فطر سال ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور ضمن بیعت با حسن بن زید علوی،نماز عید را به امامت او برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.
ارادت عمیق و خالصانه مردم مازندران به ائمه اطهار موجب شد تا مازندرانیها طی گذشت قرن‌ها شیعه مانده و با افکار و باورهای شیعی زندگی کنند. براین اساس این روز به عنوان "مازندران، دیار سبز علویان" نامگذاری شد.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر